Tips voor schrijvers

Bloggen, schrijven en (potentiële) klanten mailen, en dat op regelmatige basis, is een van de meest succesvolle manieren om je sales een enorme boost te geven. En toch bakken veel ondernemers er helemaal niets van. Veel ondernemers die ik spreek maken standaard dezelfde fouten. Daarom de volgende tips om je alvast een stap in de goede richting te geven.

Klink menselijk

Met andere woorden gebruik geen formele taal, schrijf alsof je je direct tot iemand persoonlijk richt. Hou, en das lastig, ook rekening met je publiek. Voor wie schrijf je en pas daar je ‘tone of voice’ op aan.Tips voor schrijvers

Verveel je prospects vooral niet

Weet tot wie je je richt en als je dat niet met 100 % zekerheid kan zeggen, hou dan vooral je schrijfstijl zo casual mogelijk. Wees niet formeel, de kans is groot dat mensen halverwege je blog (of zelfs je e-mail) afhaken.

Kijk bijvoorbeeld eens naar dit praktijk voorbeeld over e-mail schrijfstijl, Yelp heeft een keer de proef op de som genomen en naar verschillende klanten twee soorten e-mail gestuurd, saai en zakelijk en een met een casual tone of voice.

Yelp ‘saai en zakelijk’ :

50 e-mails verzonden

33 geopend

1 antwoord

Een response rate van 3.33 procent

Yelp ‘casual en persoonlijk’:

50 e-mails verzonden

35 geopend

4 antwoorden

Een response rare van 11.43 procent

Zeg je nu, ‘Ik kan niet op een persoonlijke manier schrijven want mijn doelgroep accepteert dat niet’ , dan moet je toch eens naar de bovenstaande resultaten kijken. Het management van Yelp was in eerste instantie ook erg huiverig totdat deze resultaten boven water kwamen!

Ben je geen groot bedrijf? Doe je dan ook niet zo voor!

Wat ik nogals eens zie is dat kleinere organisaties cliché uitdrukkingen, termen en taglines gebruiken die zo rechtstreeks gekopieerd van de grotere organisaties. Zorg ervoor dat je je gehele organisatie in 1 a 2 zinnen kan omschrijven, bijvoorbeeld:

‘Wij maken online media voor ondernemers om op die manier hun organisatie voor het voetlicht te brengen. Wij doen dit al sinds 1990’

‘Ondernemers online sinds 1990’

Schrijf titels die werken

De titel van je blog of direct email moet mensen aantrekken om in ieder geval verder te lezen. 

Vermom je ‘ verkooppraatjes’

Zodra mensen in de gaten hebben dat je iets expliciet probeert te verkopen haken ze af. Daarom kun je beter uitgaan van de volgende formule:

70 procent van je blog of email moet informatief zijn

30 procent moet uiteindelijk gefocust zijn op de verkoop

Op die manier krijgt je, aandachtige, lezer in ieder geval prima en nuttig informatie van je en om die manier kun je wellicht ook nog iets verkopen

Ik zou zeggen probeer deze tips gewoon eens uit en kijk Tips voor schrijverswat er gebeurt!

John Warnas

john@lynx-internetservices.nl