Het gebruik van social media is voor organisaties niet meer weg te denken. En het kan zeker leiden tot het vergroten van de omzet en de exposure. Maar wat moet je nu laten in en wat moet je dan zeker doen zodra je overweegt social media in te gaan zetten?

Ga niet de verkoper uithangen

Simpel gezegd, mensen en hun koopgedrag zijn verandert en kopen niet meer op het eerste gezicht. Potentiƫle klanten willen eerst een vertrouwensrelatie, willen toegevoegde waarde zien en kunnen dan, een keer, besluiten om een dienst of een product bij je af te nemen. Het gaat in eerste instantie om vertrouwen. Maar wat moet je dan wel posten? Simpel: deel je kennis, laat zien dat jij als bedrijf die toegevoegde waarde aan hen kan geven waar ze naar opzoek zijn. Vertel ze wat ze nodig hebben, en DAN kun je wellicht je diensten gaan verkopen. Werk eerst aan je relatie, bouw een band op, verkopen is belangrijk maar komt pas op de derde plaats.

Gebruik je social media inspanningen vooral om mensen naar je website te trekken, daar vertel je ze uiteindelijk wat je ze te bieden hebt. Maar ook daar geldt, wat is je toegevoegde waarde en ga jij uit van het bouwen van een vertrouwensrelatie?

Doelgroep en platform

Ga niet met een schot hagel een mug proberen te raken, de kans dat je een doel treft is dan minimaal! Beperk je doelgroep en stel daar je content op af. En bestudeer hoe ieder doelgroep een eigen social media platform gebruikt. Maar staar je niet blind op een zo groot mogelijk bereik alleen, tenslotte wil je resultaat en dat bereikt je het snelst door je te focussen.

Maak een plan

Begin vooral met een plan, wat ga ik wanneer posten? Wanneer kan ik het beste posten? Je wilt tenslotte dat je posts gelezen worden. En probeer dergelijke acties zoveel mogelijk te automatiseren.

De kracht van het delen

Geef mensen een reden om jouw content te delen. Waardevolle content zal mensen meer aanzetten tot het delen ervan en op die manier zul jij en jouw organisatie meer en meer onder de aandacht komen van heel veel potentiƫle klanten!

Meer weten?

John Warnas