Alweer een tijdje terug, namelijk in april 2014, gaf het Wereld Natuur Fonds de wereld een inspirerende les in social media en natuurbeheer door Snapchat te gebruiken in hun #LastSelfie campagne.

Deze foto app, die gebruikers de mogelijkheid geeft om gedeelde foto’s te bekijken voordat deze automatisch worden verwijderd, liet heel duidelijk het uitsterven zien waarmee veel diersoorten worden bedreigt.  De campagne was een ‘call to action’  voor het jongere publiek van Snapchat, maar het was tegelijk een wake-up call voor organisaties die hun social media strategie beperken tot Facebook en Twitter.

social mediaIk heb dit al eens eerder beschreven voor maar laten we nog eens kort kijken naar drie totaal miskende platformen en wat die voor uw organisatie, merk of product kunnen betekenen.

Snapchat

Het feit dat foto’s of video’s op Snapchat maar een paar seconden zichtbaar zijn moet worden gezien als een voordeel en niet als een nadeel.

Gebruik die paar seconden om bijvoorbeeld heel kort een nieuw product te tonen, de voortgang van een nieuwe website. De zender, u dus, van de boodschap geeft mee hoelang de foto getoond kan worden (van 1 tot 10 seconden), dus er zijn wel manieren om effect te bereiken.

Tumblr

Tumblr is tot nu toe vooral bekend geworden door de grappig bedoelde GIFS, maar de mogelijkheden zijn meer dan dat alleen.

Tumblr staat een ongelimiteerd aantal karakters toe en geeft een wel heel prominente plek aan visuele content. Recepten en korte instructies voor uw product(en) kan de insteek van uw social storytelling zijn dat zeker thuishoort op Tumblr.

Instagram

Instagram geeft ons de mogelijk een idee van intimiteit te creëren met uw volgers.  Kijken we naar, bijvoorbeeld, het Instagram account van Taylor Swift dan post zij zaken zoals haar eerste cappuccino van de dag of hoe zij haar huis aan het opknappen is. U kunt, gestileerde, foto’s van uw product of mensen die uw merk gebruiken posten. Toekomstige klanten zullen zich op die manier meer aangetrokken voelen tot uw merk, product of dienst.

Met deze platformen kunt direct met uw klanten communiceren en u kunt deze zeker gebruiken als ‘de stem’ van uw bedrijf.  Proberen is de eerste stap naar een concreet idee over hoe u uw organisatie via deze platformen voor het voetlicht brengt.

Wilt u meer weten? De koffie staat klaar.

John Warnas

john@lynx-internetservices.nl