Zo, je hebt nu eindelijk je eigen website. Er is veel tijd en geld in gaan zitten en eindelijk staat de site als een huis. Dus laat die bezoekers maar komen. Maar zo simpel werkt het niet, je zult nog steeds ervoor moeten zorgen dat er verkeer naar jouw site toekomt. Dat kun je onder andere bereiken door de inzet van social media. Hoe dat het best in zijn werk gaat vertel ik je graag in deze blog.

Content is de pijler

Op je site moet sterke content staan. Content die mensen willen lezen, content waar ze iets mee kunnen. Verkooppraatjes zijn eigenlijk een no go. Sterke content is de pijler, die zorgt niet alleen voor goede vindbaarheid online, maar je kunt sterk geschreven content ook gemakkelijker verspreiden via je eigen social media kanalen. Maar roep bijvoorbeeld ook je bezoekers van je website op jouw content via hun eigen social media kanalen te delen. 

Welk kanaal

Een veel gehoorde vraag, op wel social media kanaal moet ik mij nu focussen. Of moet ik zorgen dat ik op alle kanalen (en dat zijn er veel) aanwezig ben? Eigenlijk komt het er op neer dat je er eerst achter moet komen op welk kanaal of welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt. Op welk of welke kanalen wordt veel gesproken over jouw merk of jouw dienst(en)? Zorg dat je daar aanwezig bent. Start daar gesprekken of neem deel aan gesprekken. 

Plannen, plannen, plannen

Een goede planning is het halve werk. Veel social media tools (zoals bijvoorbeeld Hootsuite) hebben een contentkalender. Plan je je post via een contentkalender dan zorg je er in ieder geval voor dat jij zichtbaar wordt. Met behulp van een contentkalender kun je frequent aanwezig zijn op de verschillende social media kanalen.   

Hoevaak?

Een veel gehoorde vraag, hoevaak moet ik op de verschillende social media platformen posten wil ik enig effect scoren. Je kunt dan het best uitgaan van de volgende regel:

  • Twitter maximaal 4 tweets per dag
  • LinkedIn maximaal 1 post per dag
  • Facebook maximaal 2 posts per dag

Meer is per definitie niet altijd beter.

Hashtags

Maak binnen Twitter en Facebook gebruik van (relevante!) hashtags. Op die manier weet je dat je meer bereik zult creëren. En op die manier bereik je zeker mensen die geïnteresseerd zijn in dat onderwerp waarover je hebt geschreven.

Wees orgineel

Probeer niet op je concurrentie te lijken. Wees orgineel en val op. Gebruik meer foto’s dan tekst, plaats videobeelden, zorg voor een kijkje achter de schermen. Laat zien wat je doet en zorg voor een persoonlijke benadering. socialmedia

Heb jij nog tips die succesvol bleken te zijn? Ik hoor het graag van je. 

John Warnas

john@lynx-internetservices.nl