We hebben het al een paar keer eerder over Facebook gehad en hoe je nu als ondernemer handig gebruik kunt maken van het algoritme dat Facebook gebruikt. De werking van dat algoritme kent bepaalde waarde toe aan posts. Video’s en foto’s wegen weer zwaarder dan likes en veel interactie zorgt er ook weer voor dat je als bedrijf frequenter op de tijdlijn van anderen te zien bent.. Dat wil zeggen, dat was zo, dit jaar zal dat allemaal (weer) gaan veranderen.

Grootscheepse verandering

Ja, je leest het goed. Het algoritme van Facebook zal dit jaar gewijzigd worden. Sterker nog, er is aangegeven dat dit om een grootscheepse verandering zal gaan. Meer en meer zal de nadruk komen de liggen op ‘betekenisvolle, sociale, interacties’. Facebook streeft er naar mensen een meer waardevolle tijd te geven op Facebook en minder te laten scrollen door alle nieuwsberichten en andere publieke content.

Verleggen van de focus

Facebook gaat de focus verleggen, van ‘het direct vinden van relevante content’ naar ‘een betekenisvolle sociale wisselwerking aan te gaan’. Op de korte termijn is de verwachting, uiteraard dat dit ten koste gaat van jou als ondernemer. De berichten en filmpjes van bedrijven zullen lager in de tijdlijn van Facebook gebruikers komen te staan. Facebook gelooft wel dat op de langere termijn zowel bedrijven als Facebook gebruikers er op vooruit zullen gaan.

En nu?

Je zult gaan merken dat in de komende maanden van dit jaar je tijdlijn zal gaan veranderen. Aan de opmaak van de Facebook zal overigens niets veranderen, het gaat puur om de content die getoond wordt. Nieuwsberichten, video’s en andere publieke content blijven wel te zien in je tijdlijn. Alleen het zullen er veel en veel minder worden. Hou er als ondernemer dus echt rekening mee dat jouw berichten door minder mensen dus gezien zullen worden.

John Warnas

john@lynx-internetservices.nl